טיפול רגשי להתמודדות עם כאב פיזי – סקייפ או פנים אל פנים?

רוצה טיפול רגשי כדי לשפר התמודדות עם כאב פיזי? מחקר מוצא שפנים מול פנים יותר טוב מסקייפ

יותר מרבע מהאנשים מעל גיל 18 בארה”ב סובלים מכאב כרוני.

קודם כל קצת רקע: למה הולכים לטיפול פסיכולוגי כדי לטפל בכאב פיזי? לא עדיף ללכת לרופא?

בכל מקרה של בעיה פיזית מתמשכת, כדאי להתייעץ אצל רופא משפחה קודם כל. לעיתים קרובות לכאב פיזי אין סיבה ברורה.  במצב זה, התפקיד של הרופא הוא לשלול בעיות בריאות. אם לא מוצאים כאלו בדרך כלל אין לרפואה מה להציע. גם כשיש הסבר רפואי לכאב, בהרבה מקרים אין לרפואה המודרנית משהו להציע להתמודדות או הקלה של הכאב.

לעומת זאת, ישנן גישות בעולם הטיפול הפסיכולוגי שכן מתיימרים להציע כלים להתמודדות עם כאב פיזי, כולל מיינדפולנס, Somatic Experiencing והסכלות על התגובות שלנו לכאב בנוסח  CBT.

בקליניקה שלי אני מרבה ללמד איך להתמודד עם כאב – גם פיזי וגם נפשי. אם קיימת מוטיבציה והתמדה, אפשר ללמוד דרכים לחיות עם כאב ואף להפחיתו. דוגמא אחת תמחיש: אני הולכת ברחוב וכואבת לי הברך. זה לא נורא אבל בכל זאת ההליכה שלי טיפה עקומה וכל פעם שאני דורכת על הרגל השרירים מסביב מתכווצים באופן לא נעים.

פתאום אני מבחינה שכל תשומת ליבי ממוקדת בברך הכואב. וזה בדיוק ההפך ממה שאני מלמדת למטופלים. מה לעשות, כולנו בני אדם… בצעדים הבאים אני מכוונת את תשומת ליבי לברך השנייה שלא כואבת, לזרועות המתנדנדות, לתחושות בגב.  ההליכה משתחררת וזורמת יותר, הדריכה של הרגל זהה לדריכה של הרגל שניה, הכאב דועך.

העבודה הפנימית אינה ניסיון להתעלם מהכאב אלא להרכיב את תשומת הלב כדי להכיל גירויים נוספים. וכך חווית הכאב משתנה.

עכשיו, במחקר המדובר, השוו טיפול דינמי אונליין לטיפול פנים מול פנים ומצאו שטיפול אונליין עזר פחות מטיפול בדרך הרגילה. לא ברור אם הטיפול הדינמי שילב כלים קוגניטיביים וסומטיים להתמודדות עם כאב.

 

השארת תגובה